مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
۱ نفر

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف فلفل چیلی به مقدار یا دفعات زیاد ممکن است با خطر بیشتر چاقی همراه باشد.

چیلی

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: فلفل چیلی فلفل تند و خوش طعمی است که در بسیاری از غذاها در سراسر جهان استفاده می شود. آنها متعلق به جنس «کاپسیکوم»( Capsicum) هستند که شامل فلفل دلمه‌ای و، هالوپینو(نوعی فلفل سبز مکزیکی) نیز می‌شود.

به گزارش مدیکال نیوز، تحقیقات نشان داده «کپسایسین»، ترکیب فعال زیستی اصلی در فلفل چیلی، دارای فواید سلامتی امیدوارکننده، به ویژه برای سلامت قلب و عروق است. شواهد نشان می‌دهد که پتانسیل فلفل چیلی به مدیریت چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

با این حال، چندین مطالعه مشاهده‌ای در مقیاس بزرگ، از جمله یک مطالعه مقطعی جامع انجام‌شده در روستاهای چین، ارتباط قابل‌توجهی را بین دفعات مصرف غذاهای تند و چاقی کلی نشان داده‌اند. این مساله این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا مصرف فلفل چیلی خطر چاقی را کاهش یا افزایش می‌دهد؟

برای بررسی این موضوع، محققان مطالعه ای که در نشریه«مرزهایی در تغذیه»( Frontiers in Nutrition) منتشر شد، ارتباط بین مصرف فلفل چیلی و خطر چاقی را در آمریکایی‌ها بررسی کردند.

مشابه سایر مطالعات مشاهده‌ای، مطالعه جدید نشان داد که مصرف مکرر فلفل چیلی با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر و خطر چاقی، به ویژه در زنان و بزرگسالان بالای ۶۰ سال مرتبط است.

در نتیجه این تحقیق مشخص شد حدود ۳۰ درصد از افرادی که به ندرت فلفل تند می‌خورند چاق هستند، تقریبا در ۳۵ درصد از مصرف کنندگانی که هر از گاهی فلفل قرمز می‌خوردند و در نزدیک به ۳۸ درصد از مصرف کنندگان مکرر فلفل چیلی چاقی گزارش شد.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که به طور متوسط، افرادی که مکرر فلفل قرمز مصرف می کنند، شاخص توده بدنی‌۰.۷۱ واحد بالاتر از افراد غیر مصرف کننده دارند.

تجزیه و تحلیل تنظیم شده محققان همچنین نشان داد که گروهی که بیشترین مصرف فلفل قرمز را داشتند، ۵۵ درصد بیشتر از افراد غیرمصرف کننده در معرض خطر چاقی قرار داشتند.
از بین همه عوامل جمعیت شناختی و سبک زندگی، تنها جنسیت به طور قابل توجهی بر نحوه تأثیر مصرف فلفل قرمز بر شاخص توده بدنی تاثیر گذاشت. علاوه بر این، اثرات مصرف فلفل قرمز بر خطر چاقی در بین زنان و افراد ۶۰ سال به بالا بارزتر بود.

با این حال، این یک مطالعه مشاهده‌ای بود، بنابراین محققان ارتباط علی بین دفعات مصرف فلفل قرمز و خطر چاقی ایجاد نکردند.

نظرات متضاد

یک دلیل عجیب برای نخوردن غذاهای تند و فلفل چیلی !

کپسایسین موجود در فلفل چیلی به دلیل اثرات بالقوه ضد چاقی آن به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که فلفل چیلی به کاهش وزن کمک می‌کند، که با نتایج مطالعه حاضر و چندین مطالعه مشاهده‌ای در مقیاس بزرگ دیگر که مصرف بیشتر فلفل قرمز را با افزایش خطر چاقی مرتبط می‌کنند، در تضاد است.

دکتر توماس ام. هالند از مؤسسه «راش» برای پیری سالم که در این مطالعه حضور نداشت؛ در باره اینکه چگونه فلفل چیلی و سایر غذاهای تند ممکن است بر خطر چاقی تاثیر بگذارند، گفت: فلفل چیلی به عنوان یک غذای مستقل بسیار مغذی بوده و حاوی فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها، ویتامین های C، A، و آهن است.

او در توضیح بیشتر گفت: مواد مغذی، فلاونوئیدها و سایر ترکیبات مانند کپسایسین موجود در فلفل چیلی می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. کپسایسین می تواند اکسیداسیون لیپیدها را افزایش دهد، فعال شدن چربی قهوه‌ای را بهبود بخشد (که منجر به سوزاندن انرژی بیشتر می‌شود)، سیری را افزایش داده و تنوع میکروبیوتای روده را بهبود بخشد.

کران کمپل، متخصص تغذیه که او نیز در این مطالعه شرکت نداشت، گفت که فلفل چیلی دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به طور بالقوه به جلوگیری از التهاب مرتبط با چاقی کمک می‌کند.

اما به گفته هالند، فلفل چیلی به طور خاص، اغلب با غذاهای پرچرب و پرکالری مصرف می‌شود، به این معنی که مصرف بیشتر فلفل چیلی با مصرف بیشتر مواد غذایی پرکالری مرتبط است. در واقع او به زبان ساده به این مساله اشاره کرئد که اگر کالری بیشتری نسبت به سوزاندن کالری مصرف شود، منجر به افزایش وزن می شود.

از همین رو است که کارشناسان توصیه می‌کنند به جای پرهیز از مصرف فلفل چیلی، این فلفل را به جای غذاهای پرکالری یا پرچرب به تنهایی یا در دستور العمل‌ًهای سالم تر مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 858695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha